די נקודה האט געשריבן:איינער דא דעקענט דעם היסטארישן הויז אינעם בילד?
געווען אמאל די ערשטע שול, יעצט איז עס נאכאמאל די ערשטע שול און בלומינגראוו וואס מ'הייבט אן בויען נאכן דורכפירן די נייע געזעץ צו קענען בויען שולן! הודו לה'
די נקודה האט געשריבן:איינער דא דעקענט דעם היסטארישן הויז אינעם בילד?
געווען אמאל די ערשטע שול, יעצט איז עס נאכאמאל די ערשטע שול און בלומינגראוו וואס מ'הייבט אן בויען נאכן דורכפירן די נייע געזעץ צו קענען בויען שולן! הודו לה'
נאכאמאל! wow!!! מ'אינוואלפט דעים עולם אויף טריט און שריט, בלומינג גראוו!! ענק האבן מיט וואס צו שטאצירן, ס'נאך נישט דא אזאנס גלייכן, כמותכם ירבו בישראל,
SOUTH BLOOMING GROVE — Property owners soon will be able to apply to the Village Board for permits to open synagogues or turn parts of their homes into prayer spaces under a newly enacted zoning amendment.
The new permit policy for houses of worship was one of a set of zoning changes Mayor George Kalaj and village trustees adopted on July 29 after holding a second public hearing on them. Other changes included doubling the footprint limit for new homes and increasing the allowed density for affordable housing.
South Blooming Grove trustees Yitzchok Feldman and Abraham Weiss, confidential assistant Joel Stern, village attorney Scott Ugell, Mayor George Kalaj, legislative aide Isaac Ekstein, trustees Zalmon Rosner and Asher Guttman. The revisions follow a complete turnover of the five-member board in two elections in which South Blooming Grove's growing Hasidic community asserted its voting power, sweeping out all incumbents. The changes, first proposed in May on the heels of the second election, appear to have been a high-priority accommodation for those families and for builders.
Audience speakers were starkly divided at an online hearing in May that focused largely on new houses of worship. Hasidic residents cheered the proposal as a victory for religious freedom, while other speakers questioned the impact on neighbors, the cost of future property-tax exemptions, and the lack of guidelines about what factors the board must weigh before granting permits.
The rules are spare, merely distinguishing between houses of worship that occupy parts of homes and those that stand alone, whether small or large. The Village Board would have to get the Planning Board's recommendations before issuing permits for large houses of worship, defined as holding 50 or more worshippers.
Rejecting county guidance The board overrode the Orange County Planning Department's advice on beefing up those rules. County planners had told the board to expand the proposal to define in greater detail the three categories of houses of worship, limit each to appropriate zoning districts, and spell out the conditions they must meet for approval.
"Providing objective criteria for each class can help the community to avoid potentially significant adverse environmental impacts related to community character, transportation, and visual resources," read the five-page review letter signed by County Planning Commissioner Alan Sorensen on July 14.
None of those additions were made, other than to say that freestanding houses of worship must comply with the state's fire prevention and building codes.
The village board was set to discuss the application process for new houses of worship at its meeting on Monday night.
According to the Planning Department review, other zoning changes the board made will: raise the maximum footprint for homes to 5,000 square feet from 2,500 square feet; increase the height limit to 35 feet from 25 feet; and increase the number of extra homes a developer is allowed to build where affordable units are included in a project.
The review required the board to explain why those and other steps were being taken and include an analysis of their potential impact in the board's environmental review. Planners questioned whether the village's water system and other infrastructure could support denser development.
The board needed a super-majority of four votes under state law to override the Planning Department's requirements, which it got with a unanimous vote. The board resolution to adopt the zoning changes said of the planners' input: "After review some of the modification requests were made, others were not."
During the same meeting at which the zoning changes were adopted, the village board voted to begin paying salaries of $300 per week – or $15,600 a year – to two men Kalaj appointed as unpaid assistants after taking office last September. The appointees, Isaac Eckstein and Joel Stern, lead a group called United Jewish Community of Blooming Grove. Kalaj described Stern as his campaign manager while running for office last year
ב"ה די צענזוס הייבט שוין אן צו ווייזן סימני הרחבת גבולי הקדושה אין בלומינג גראוו א שטייגונג פון ארום 750 נפשות מען דארף אבער נעמען אין חשבון דאס איז בלויז פון איבער א יאר צוריק און אויך אז אפשר נאכאמאל אזא 750 זענען דא פון די חרדי'שע אידן וואס האבן איבערגענומען גוי'שע נפשות וואס האבן שוין אוועקגעמופט
כמעט 4,000 אנטקעגן 3,250
געליינט די וואך אז קרית יואל'ע עסקנים האבן געהאלפן ארויפברענגען דעם בלומינג-גראוון צענזוס
איך פראביר צי פארשטיין. סאיז זיכער דא א פראצענט איינוואוינאר וואס האבן אהין געמאפט פין אנדערע שטעט (בעיקר קרית יואל) ווייל זיי האבן דירעקט יא געזיכט די רואיגקייט/פרייוועסי/גרויסע פראפערטי וואס בלומינגראוו האט דעמאלטס אהערגעשטעלט מיט זיך. אין אנדערע ווערטער א מער רורל לייפסטייל אוועק פין די רושיגע מעגא שטעט. אין דוקא נישט געזיכט צי ״איבערנעמען״ די גאווארמענט אין מיט דעם טוישן די Very fabric פין די געגענט. יעצט ווען מהאלט אינמיטן Transitioning בלומינגרווו צי א רושיגע מעגא ישוב. איז ממש נישט דא קיינער וואס זאגט א ווארט? אלעס פאלט פאר די אינוועסטארס וואס מערסטע וואונען ניטאמאל דארט?
עמיצער וואס מאכט א הנחה אנע קלארע ידיעה, דער פרובירט נישט צו פארשטיין
אמת. אויב באציסטי דיך צי די הנחה וואס איך זאג וועגן אינוועסטארס. סאיז פשוט א פאקט. אז כמעט אלע אנדוועלעפד לענד אין בלומינגרווו ווערט געאונט ביי א האנדפול אינוועסטארס וואס קיינער פין זיי וואונט נישט דארט